Budowa sprzęgła jednokierunkowego, w tym zwłaszcza fakt jego nierozerwalności konstrukcyjnej, mogą sugerować, że jest to rozwiązanie mniej praktyczne niż inne rodzaje sprzęgieł. Zapotrzebowanie na tego rodzaju komponent nie jest jednak małe. W dużej mierze jest to konsekwencja jego niezawodności w działaniu.
Funkcjonowanie sprzęgła jednokierunkowego
Działanie sprzęgła o takim charakterze ma miejsce wtedy, gdy prędkość działania napędowego konkretnego elementu okazuje się być mniejsza niż szybkość z jaką działa element napędzany. Zapadki, w jakie jest wyposażone sprzęgło jednokierunkowe wciskają się wtedy w gniazda. Oczywiście, w sytuacji odwrotnej sprzęgło również reaguje w ten sam sposób. Zapadki wysuwają się wtedy z gniazdek. W tym miejscu warto podkreślić, że choć mamy do czynienia z przeniesieniem momentu obrotowego, ma to miejsce jedynie w jednym kierunku. Pozwala to zresztą również na bezproblemowy powrót w przeciwną stronę. Sprzęgło opisywane tu jest przedstawicielem modeli tarciowych, nie tylko przenosi więc model obrotowy, ale również wspiera go.